BREMSECALIPEREN

Bremsecaliperen er en del av bremsesystemet og sitter montert fast i bilens hjuloppheng. Bilens bremsekretser er såkalte lukkede kretser og bremsecaliperen er derfor fylt med bremsevæske til en hver tid. Når føreren av bilen legger trykk på bremsepedalen, presses olje fra hovedsylinderen, gjennom bilens bremse-rør og ut til hver av bremsecalipere som igjen da ved hjelp av oljetrykk presser et eller flere stempler ut mot bremseklossene. Bremseklossene vil da presse mot bremseskiven og skaper en friksjon som gjør at bilens hastighet vil synke.
En moderne bil har oftest fire bremsecalipere, en på hvert hjul. Det forekommer også at biler har bremsetrommel på bilens bakaksel. Det vanligste er at caliperen har et stempel, men det forekommer også at caliperen har flere stempler.

Hvordan oppdage om bremsecaliperen er slitt

Bremsecaliperen er utsatt for mye påkjenninger og arbeider under variable forhold. Spesielt under norske forhold vil caliperene være utsatt for mye veisalt og over tid vil den også bli tilsmusset av av sand og lignende som ligger langs veibanen. På grunn av fukt vil den også tiltrekke seg støv som oppstår når bremseklossene presses mot bremseskiven. De vanligste årsakene til at en caliper henger seg opp er korrosjon på stempler og smuss som legger seg inni pakninger over tid og blokkerer stempelet fra å røre seg fritt. Når caliperen har hengt seg opp vil man få vibrasjoner og ulyder i bremsene, samtidig kan man kjenne at felgen og hjuloppheng blir veldig varmt. I de verste tilfellene kan man se at bremseskiven blir rødglødende.

Hvordan vedlikeholde bremsecaliper

Bremsecaliperne kan være litt vanskelig å vedlikeholde når bilen står på bakken med hjulene på. Men en måte minimere smuss og skitt fra å samle seg er å bruke avfetting eller felgrens når man vasker bilen og da også spraye de synlige bremsedelene og innsiden av felgen. Da kan man forlenge levetiden på bremsecaliperen betraktelig da den vil få arbeide lettere enn om det er mye bremsestøv og annet veistøv der. Spesielt om vinteren der hvor veisalt er hyppig brukt er det svært viktig å rengjøre her, da bremsecaliper og andre komponenter i bilens hjuloppheng er svært utsatt for korrosjon i form av rustdannelse på denne tiden av året.
Om bilen er løftet opp fra bakken og hjulene er demontert har man litt bedre oversikt over bilens hjuloppheng kan man også enklere vedlikeholde bremsecaliperen. En metode er å spraye med et egnet fettfritt bremse rengjøringsmiddel på bilens bremsedeler for å løstliggende bremsestøv og lignende. Om det er mye løs rust der kan det også være lurt å banke forsiktig med en egnet plast/gummiklubbe på bremsecaliperen og bremseskiven for å fjerne eventuelt løstliggende rust som har skilt seg innimellom komponentene.
Det kan også være lurt om man har tatt av bremsecaliperen å bruke en egnet pasta/fett til å smøre opp de såkalte glideboltene på nytt da denne pastaen/fettet forsvinner eller tørker inn over tid.